Palkkaepäselvyyksistä on tuoreita kokemuksia sadoilla kuntien ja kuntayhtymien työntekijöillä Etelä-Suomessa. Yhteinen nimittäjä ongelmille on Sarastia Oy.
JHL:läinen Ami Kortesniemi työskentelee henkilökohtaisena avustajana Kirkkonummella. Hänelle maksetaan palkka kahdesti kuukaudessa, 15. päivä ja kuukauden viimeinen päivä.
Paitsi että elokuun puolivälissä palkka jäi tulematta.
Eikä Kortesniemi ollut ainoa, joka ihmetteli pankkitilinsä laihaa saldoa. Noin viidellätoista kirkkonummelaisella avustajalla oli sama kohtalo.
– Tuli pieni paniikki, kun olisi pitänyt maksaa tilipäivänä vuokra. Piti soittaa vuokranantajalle ja selittää asia, hän kertoo.
Kortesniemi joutui siirtämään myös puhelinlaskun ja muutaman muun laskun eräpäiviä.
– Onneksi tilillä oli sen verran rahaa, että sain ostettua ruokaa.
Palkka tuli Kortesniemen tilille tiistaina 20. elokuuta, lähes viikon viiveellä. Ja vasta useamman puhelinsoiton ja yhteydenottopyynnön jälkeen.
Yhteydenotto hankalaa
Kortesniemi on työskennellyt henkilökohtaisena avustajana kaksi vuotta. Hänen vaikeavammainen avustettavansa toimii työnantajana ja vastaa työnantajavelvoitteista palkanmaksua lukuun ottamatta.
– Häntä ei voi tästä sotkusta syyttää. Olimme täyttäneet tuntilistan kuten pitääkin ja toimittaneet sen ajoissa kunnan vammaispalveluihin.
Kirkkonummi kuten moni muukin kunta ja kaupunki on ulkoistanut henkilöstön palkanmaksun Sarastia Oy:lle. Se syntyi viime keväänä, kun Kunnan Taitoa Oy ja KuntaPro Oy yhdistyivät. Taitoa ja KuntaPro olivat kuntaomisteisia talous- ja henkilöstöhallinnon yrityksiä.
Kortesniemi oli joutunut kerran aiemminkin selvittämään Sarastialta maksamatta jäänyttä palkkaansa ja arvasi, että homma ei ole helppo.
– Tiesin vanhastaan, ettei yhtiöön saa yhteyttä puhelimitse vaan sinne voi jättää ainoastaan yhteydenottopyynnön. Niinpä soitin ensin Kirkkonummen vammaispalveluihin, hän kertoo.
Kaksi eri selitystä
Myös Kirkkonummen vammaispalveluista on vaikea tavoittaa ketään, sillä sen puhelinaika on vain maanantaisin ja torstaisin kello 10–11.
Ahkeran soittelun ja yhteydenottopyyntöjen jälkeen Kortesniemelle tarjottiin pari eri selitystä sille, miksi palkka jäi tulematta.
– Sarastian sähköpostiviestissä kerrottiin, että kyse on palkanlaskennassa tapahtuneesta käsittelyvirheestä. Puhelimessa viivästyksen todettiin johtuvan tulostusjärjestelmän virheestä.
– Viivästyskorko luvattiin maksaa, mutta sitä ei ole näkynyt.
Ihan periaatesyistä Kortesniemi vaati yhtiötä maksamaan viivästyskoron.
– Se luvattiin maksaa, mutta ei sitä ole tähän mennessä näkynyt.
Kortesniemi toivoo, että vastaavissa tapauksissa yritys ilmoittaisi ennalta, jos palkanmaksu viivästyy.
Liikaa tai liian vähän
Kirkkonummen henkilökohtaiset avustajat eivät ole ainoat, joiden palkanmaksussa on Sarastian jäljiltä virheitä, epäselvyyksiä ja viivästyksiä.
Viime keväästä lähtien JHL:n Etelä-Suomen aluetoimistoon on tullut kymmeniä palkkoja koskevia yhteydenottoja luottamusmiehiltä ja jäseniltä eri kunnista, kuntayhtymistä ja kunnallisista yhtiöistä.
Hämeenlinnan Vesi Oy:n tuntipalkkaisten palkoissa on ollut virheitä, joiden korjaaminen on teettänyt ylimääräistä työtä. Perusturvakuntayhtymä Karviaisessa erityisesti kotihoidon keikkatyöntekijöiden palkanmaksu on viivästynyt – eräs joutui odottamaan palkkaansa kymmenen viikkoa.
Myös Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian työntekijöiden palkoissa on ollut toistuvasti virheitä, on joko maksettu liikaa tai liian vähän.
Liikaa tai liian vähän
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän (Keusote) pääluottamusmies Pia Honkanen kertoo, ettei palkanmaksussa ole muuta ollutkaan kuin ongelmia.
– Peruskuukausipalkat on maksettu jokseenkin oikein, mutta jos on jotain ”erikoista” laskettavaa kuten lisiä, ylityökorvauksia tai toisen henkilön vakanssin hoitamisesta johtuvaa palkkaa, ollaan vaikeuksissa, hän kertoo.
Joillekin on Honkasen mukana maksettu tuplapalkka, eikä ylimääräistä ole saatu millään ilveellä palautettua työnantajalle. Toisilta taas Sarastia on perinyt liikaa takaisinmaksettavaa.
– Yhden jäsenen palkkaepäselvyyttä jouduin setvimään kahdeksan ihmisen kanssa.
– Yhden jäsenen palkkaepäselvyyttä jouduin setvimään kahdeksan eri ihmisen kanssa. Se taitaa olla ennätys!
Sipoon pääluottamusmies Maija Wiikin mukaan kesäkuussa maksamatta jääneitä lisiä jouduttiin odottamaan useita viikkoja.
– Kun itse pyysin Sarastialta palkkatodistusta, sen tulo kesti pari viikkoa.
Myös Järvenpäässä ja Hämeenlinnassa on ollut palkanmaksuun liittyviä epäselvyyksiä Sarastian kanssa. Hämeenlinnan pääluottamusmiehen Anita Mäkelän mukaan myös palkka- ja palkattomuustodistusten saamisessa on ollut kohtuuttomia viiveitä.
Palautetta annettu – ja paljon
Palkkaepäselvyyksiin työlääntynyt Pia Honkanen toivoo Sarastian saavan prosessinsa kuntoon. Valoa onkin näkyvissä: palkkasotkuista johtuvat jäsenistön yhteydenotot ovat syksyn aikana vähentyneet mutta eivät vielä kokonaan loppuneet.
– Palautetta Sarastialle on annettu ja paljon. Kesän alussa sinne ei voinut edes soittaa, vaan asiat piti hoitaa sähköpostitse. Nyt tilanne on siltä osin parempi, hän sanoo.
Kirkkonummi aikoo palauttaa henkilöstönsä palkanmaksun omaksi työksi ensi vuoden alusta lukien. Syynä palvelun kotiuttamiseen ovat hallintojohtaja Anu Rautiaisen mukaan palkanmaksussa ilmenneet jatkuvat ongelmat.
Sopimus irtisanottiin jo viime maaliskuussa, jolloin palkanmaksusta vastasi Sarastian edeltäjä Kunnan Taitoa Oy. Sarastia syntyi Taitoan ja KuntaPro Oy:n yhdistyttä viime toukokuussa.
Tulorekisteri aiheuttanut ongelmia
Sarastia Oy:n liiketoimintajohtaja Jarkko Turkki myöntää, että kuluva vuosi on ollut yrityksen tuottamien palkkapalveluiden osalta haasteellinen.
– Suurimmat Sarastian palkanmaksupalveluihin liittyvät ongelmat johtuvat vuoden alussa käyttöön otetusta valtakunnallisesta tulorekisteristä. Siitä syntynyt korjausten ruuhka on näkynyt asiakkaille heikentyneenä palvelutasona tai virheinä, hän sanoo.
Kansallisen tulorekisteri (Katre) on valtiovarainministeriön ja Verohallinnon yhteishanke. Työnantajan tai muun suorituksen maksajan on pitänyt ilmoittaa rekisteriin palkat 1. tammikuuta alkaen jokaisesta tulonsaajasta erikseen. Vuonna 2021 sähköiseen rekisteriin liitetään tiedot myös eläkkeistä ja sosiaalietuuksista.
Katre-ilmoittamisen hankaluudet ovat Turkin mukaan johtuneet tulorekisterin ohjeistuksen puutteista sekä Sarastian ohjelmistotoimittajien sekä verottajan järjestelmien haasteista.
– Katre on työllistänyt Sarastian palkkapalveluiden tuotantoa kohtuuttomasti ylimääräisten selvitysten ja järjestelmien toimimattomuuden vuoksi, ja tästä syystä olemme palkanneet merkittävästi lisää henkilökuntaa, hän kertoo.
Turkin mielestä tulorekisterin kaltaisen lakisääteisten uudistusten käyttöönotto tulisi jatkossa suunnitella ja valmistella paremmin. Näin vältyttäisiin järjestelmän käyttöönottoon liittyviltä harmeilta ja henkilöstön kohtuuttomalta kuormitukselta
Palkkoja maksetaan 130 000:lle
Sarastia tuottaa palkkahallinnon palveluja noin 140 kunnalle, kuntayhtymälle ja kuntaomisteiselle organisaatiolle. Sen kautta palkkansa saa noin 130 000 palkan- tai palkkion saajaa.
– Palkanmaksuun liittyvät reklamaatiot ovat kuukausitasolla yksittäisiä, ja ne voivat johtua joko Sarastian tai asiakasorganisaation päässä tapahtuvasta virheestä. Luonnollisesti tavoitteemme on, että kaikki Sarastian toimittama palvelu on virheetöntä, hän sanoo.
Reklamaatiot käsitellään asiakasorganisaation kanssa yhteisissä palavereissa. Yhtiö seuraa säännöllisesti myös asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluun.
– Palkanmaksu on tärkeä ja henkilökohtainen asia, jonka vuoksi reagoimme virhetilanteisiin välittömästi ja tiedotamme niistä heti kun se on mahdollista, hän vakuuttaa.
Monta väylää ottaa yhteyttä
Palkkansa perään haikaileva asiakas voi ottaa yhteyttä Sarastiaan puhelimitse, sähköpostilla, palvelupyynnöllä tai chatin kautta. Puhelimitse ja chatilla yrityksen asiakaspalvelijat ovat tavoitettavissa arkisin kello 8-16. Muita kanavia käyttäen yhteydenottopyynnön voi jättää mihin vuorokauden aikaan tahansa.
– Keskimääräinen vastausaika puhelinpalvelussa on ollut minuutti, Turkki kertoo.
Parhaillaan Sarastia toteuttaa palkkapalveluiden rakenteellista uudistusta, jossa kunnista ja muista kuntaorganisaatioista Sarastiaan ulkoistettu palvelutoiminta uudistetaan digitalisaatiota tukevaan palvelumalliin. Sen myötä toiminta tehostuu ja virheiden korjaus automatisoituu.
– Tämä näkyy asiakkaille laadukkaampana palveluna ja virheiden vähenemisenä, sanoo Jarkko Turkki.
Korjaus 29.10.2019: Juttuun haastatellun Anu Rautiaisen nimike on korjattu henkilöstöjohtajasta hallintojohtajaksi.